Zoekwoordenonderzoek
Dienst
Bij een zoekwoordenonderzoek onderzoeken wij welke woorden de potentiële klanten gebruiken in de zoekmachines.
Waarom een zoekwoordenonderzoek?
Het gebruik van de juiste zoekwoorden is belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Wanneer een potentiële klant via Google op zoek is naar de werkzaamheden of informatie die jij levert wil je graag dat ze op jouw site terechtkomen, maar hoe weet je welke zoekwoorden de klant gebruikt? En hoe zorg je ervoor dat de zoekwoorden naar jouw site leiden? Om dit te weten te komen laat je een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Met dit onderzoek onderzoeken wij welke woorden de potentiële klanten gebruiken in de zoekmachines. De informatie gebruiken wij om de marketing van je website optimaal in te richten en de gewenste doelgroep te bereiken.
Voordelen van ene zoekwoordenonderzoek
Het hoofddoel van dit onderzoek is inzichtelijk krijgen welke zoektermen je moet gebruiken op je website voor het verkrijgen van de meeste klanten. Zo zal je doelgroep meer gebruik maken van je diensten, producten of informatie. Naast het behalen van dit doel zijn er meerdere voordelen die het onderzoek met zich meebrengt. Een aantal voorbeelden hiervan zijn de volgende:
1.
Teksten die meer zoekwoorden bevatten worden meer gelezen. De moeite die je steekt in een tekst zal daarom van meer waarde zijn.
2.
Door de juiste zoekwoorden krijg je meer relevante bezoekers op de website.
3.
Hogere conversie. Bij specifieke zoektermen zullen meer relevante klanten je website bezoeken en een dienst of product aanschaffen.
4.
Het onderzoek geeft informatie over het optimale woordgebruik voor de marketing van je producten.
5.
Meer inzicht in je concurrenten, wie ze zijn en hun marketing. Dit kan een goed begin zijn voor een concurrentieanalyse.
Long-Tail en short-Tail zoekwoorden
De zoektermen zijn in twee categorieën te verdelen: Short-Tail- en Long-Tail zoekwoorden. De Short-Tail zoekwoorden zijn vaak termen van 1 tot 3 woorden en bevatten een breed onderwerp. Voorbeelden voor de T1 Marketing website zijn: “Marketing”, “optimale klantreizen” of “klantreis en marketing.” Korte termen worden doorgaans het meeste gezocht op Google en geven het grootste aantal resultaten. Dit betekend dat bij korte termen de grootste uitdaging ligt om bovenaan in Google te verschijnen. Vindbaar zijn met deze termen hoeft niet altijd het meest waardevol te zijn voor de website.
Long-Tail zoekwoorden zijn termen van 3 of meer woorden en bevatten een specifieker onderwerp zoals “uitvoeren van een klantreis” of “doelgroeponderzoek uitvoeren voor marketing.” Deze termen worden doorgaans minder vaak gezocht dan de Short-Tail zoekwoorden. Het voordeel hiervan is dat de klanten die de lange termen op Google zoeken een hogere conversie rate hebben omdat ze gerichter op zoek zijn. Als ze dan terechtkomen op je website is de kans groter dat ze zoeken naar jouw service of producten. Daarnaast is de competitie minder groot van andere websites bij langere termen en dat scheelt in de marketing investering.
Het kiezen van een juiste combinatie van Short-Tail en Long-Tail zoektermen zal voor de optimale zichtbaarheid zorgen op de zoekmachines. Hieronder beschrijven we hoe wij het onderzoek uitvoeren.
Het onderzoek
In het begin gebruiken we onze kennis en boeren verstand. We verplaatsen ons in de klant, bekijken de website en schrijven alle termen op die we kunnen verzinnen. Daarna doen we onderzoek naar de concurrenten om veel gebruikte zoektermen te verzamelen. Om de keuze te maken welke zoekwoorden gebruikt gaan worden op je website maken we gebruik vande data van deze termen. De belangrijkste gegevens zijn:
- Dit geeft aan hoe vaak een term per maand wordt opgezocht in de zoekmachine. Dit kan verschillen van 10 tot miljoenen keren per maand. Een term die veel wordt gezocht kan voor een grote hoeveelheid aan bezoekers zorgen.
- Dit is een getal wat aangeeft hoe groot de uitdaging zal zijn om op deze term gevonden te worden. Dit kan van gegarandeerd gevonden worden op de term tot onmogelijk gaan. Een zoekwoord met een hoge moeilijkheidsgraad betekend veel competitie van andere bedrijven die ook zichtbaar willen zijn met deze term.
- Cost Per Click (CPC). Dit is het bedrag wat je moet betalen per klik aan Google voor een marketing advertentie campagne.
Met dit onderzoek komen we meerdere zoektermen tegen die gebruikt kunnen worden voor de website. Door afweging van de gegevens maken wij een keuze welke woorden de grootste rol gaan spelen in SEO van jouw website.
Zoekwoorden en klantreis
T1 Marketing voert het zoekwoordenonderzoek uit en verwerkt daarna de informatie in de marketing strategie. Dit onderzoek is van meerwaarde bij optimaliseren van je klantreizen. Wil je graag het meeste halen uit het onderzoek? Schakel ons dan in om de beste klantreis op te zetten. Doe de klantreischeck of neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Adres
-
Koninginnegracht 46,
2514 AD Den Haag
Postadres
-
Noorderbeekdwarsstraat 171,
2562 XR, Den Haag
- pluimers@t1marketing.nl
- info@t1marketing.nl