5 tips voor het opstellen van de juiste buyer persona’s

Buyer persona’s geven inzicht in de wensen, behoeften, demografie, uitdagingen en doelen van je doelgroep. Dit maakt het makkelijker voor jou om content te ontwikkelen die aansluit op de eigenschappen van jouw potentiele doelgroep. In dit artikel geven wij als T1Marketing jou 5 gouden tips voor het bouwen van de juiste buyer persona’s. 

Een buyer persona?

Een buyer persona is een fictieve weergave of profiel dat jouw ideale klant weergeeft op basis van je bestaande klanten en marktonderzoek. Buyer persona’s helpen de ideale klant die je probeert aan te trekken in te beelden waardoor je ze beter begrijpt en de juiste marketingstrategie kan opzetten om ze aan te zetten tot het overgaan naar een conversie. Een buyer persona wordt gebouwd met behulp van demografische gegevens, eerdere aankopen, gedragspatronen, motivaties en andere kwantificerende kenmerken. Het is van belang zo gedetailleerd mogelijk te zijn omdat buyer persona’s veel inzicht kunnen geven in waar je je tijd, geld en ontwikkeling op moet richten. Met de juiste focus trek je overigens de meest waardevolle leads en klanten aan.

Waarom een buyer persona?

Allereerst helpen buyer persona’s om je inhoud af te stemmen op de klant. Op het moment dat je een buyer persona hebt kan je vol vertrouwen gespecialiseerde campagnes maken die tegemoetkomen aan de specifieke behoeften van je persona met inhoud waarvan je weet dat deze het beste werkt voor een specifieke klantgroep. Bovendien kunnen buyer persona’s je bedrijf helpen om op een eenvoudige manier klantinteractie te ontwikkelen. Ook kan een buyer persona content creators helpen met het beter begrijpen van hun doelgroep. Een compleet, gedetailleerd profiel is een goudmijn voor elke marketeer!

5 gouden tips voor het bouwen van de perfecte buyer persona

1. Bepalen van de doelgroep

Als eerst is het belangrijk om de doelgroep te bepalen. Hierbij kun je vragen stellen zoals: Wie is je doelgroep? En wat leeft er bij deze personen? Welke waarden vindt jou persona belangrijk? Ook maak je in deze stap onderscheid of het gaat om een B2B of B2C.

tip: gebruik ook ‘negatieve’ persona’s! 

De naam kan misleidend zijn maar negatieve persona’s zijn GEEN klanten die negatief over je product denken. Een negatieve persona staat voor een persona die je niet als klant wilt, dus ook geen tijd en energie in wilt steken. Door deze duidelijk te hebben kun je voorkomen dat je tijd en energie gaat steken in de verkeerde doelgroep.

2. Vul de basis en demografische gegevens van je buyer persona in

Bij het invullen van de basis en demografische gegevens kun je denken aan vragen zoals:

  • Welke naam past het beste bij je buyer persona?
  • Wat is het geslacht van je buyer persona?
  • In welke stad woont je buyer persona?
  • Wat zijn de hobby’s van je buyer persona?
  • Wat is het inkomen van je buyer persona?
  • Wat voor werk doet je buyer persona?
  • Heeft je buyer persona kinderen?
  • Wat heeft je buyer persona gestudeerd?

3. Maak de pijn- en winpunten van je buyer persona duidelijk

Na het invullen van de basis en demografische gegevens kan je het doel en motief onderzoeken van je persona met betrekking tot jouw product en dienst. Een voorbeeld wanneer je supplementen verkoopt is: Ik wil supplementen aanschaffen. Vervolgens bedenk je wat je kunt doen om zijn of haar doel te bereiken en speel je hierop in met behulpzame content. Als je weet wat de problemen en uitdagingen zijn van je buyer persona kun je hierop inspelen met relevante content en verhalen.

4. Onderzoek het mediagedrag van je buyer persona

Op het moment dat jij de uitdagingen en problemen van jouw persona weet moet je ook weten via welke kanalen je de aandacht moet brengen voor jouw product of dienst bij je buyer persona. Het mediagedrag achterhaal je door bijvoorbeeld een enquête, of interview af te nemen bij klanten. Zorg dat je in ieder geval weet welke social media je buyer persona gebruikt, welke influencers hij of zij volgt en hoe vaak je buyer persona aanwezig is op dat kanaal.

5. Visualiseer je buyer persona

De laatste stap bij het maken van je buyer persona is het visualiseren ervan. Maak van je buyer persona een mooie visual zodat je in een oogopslag kan zien voor wat voor doelgroep je verhalen maakt. Hier nog een aantal tips om mee te nemen bij het visualiseren van jouw ideale buyer persona. 

  • Kies een foto van een persoon die past bij jouw buyer persona. Een gezicht maakt het makkelijker om je te verplaatsen in je doelgroep
  • Verwerk de antwoorden in blokken, dit zorgt voor overzicht
  • Haal citaten uit je interviews en plak deze in je visual

Wil jij een duidelijk inzicht krijgen in jouw doelgroep? En heb je zelf de expertise of tijd niet in huis om hier mee aan de slag te gaan? Dan kan een van onze marketing specialisten je verder helpen met het opzetten van de buyer persona. Ook hebben wij een klantreis opgezet om jouw organisatie te helpen bij het optimaliseren van de klantreis. Meer weten? Neem vooral contact met ons op. 

Ook Handig: Buyer Persona case Seventh Generation 
Door op de onderstaande button te klikken kun je een praktijk case van de ontwikkeling van een buyer persona voor het merk Seventh Generation bekijken. Dit kan handig zijn om een beeld van een ingevulde buyer persona te hebben. Ook kun je dit template namaken en je eigen buyer persona meteen in te vullen!   

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *